Indsats dyslektiske elever

INDSATS DYSLEKTISKE ELEVER:

For elever i dyslektiske vanskeligheder tilbydes på Munkebo Skole VAKS læsekursus i 3., 4. og 5. klasse. Kurset er et særlig tilrettelagt forløb, hvor der udover intensiv læsetræning bl.a. arbejdes med materialer udviklet til undervisning af elever med dysleksi.

I 6. klasse tilbydes elever i dyslektiske vanskeligheder stavekursus og læsekursus. Der arbejdes med stavetrappen, grammatiktræning, læsestrategier og brug af IT-værktøjer: Cd-ord eller IntoWords.

I udskolingen arbejdes med fortrolighed omkring brug af CD-ord og IntoWords, dette i samarbejde med elevens lærere. Derudover tilbydes lektiehjælp og hjælp til arbejde med skriftlige opgaver.

I 7. og 8. klasse tilbydes ligeledes grammatikkurser, da CD-ord og IntoWords ikke kan stå alene, når man skriver på dansk. Fokus er at støtte den unge i det daglige arbejde og i at blive selvhjulpen i forhold til de udfordringer de er i omkring deres læse- stavevanskeligheder.  Der er løbende samtaler om forskellige emner i forhold til  at være ordblind: Hvordan er det.., hvilke vanskeligheder møder jeg i mit daglige arbejde.., hvornår kan jeg bruge mine IT redskaber, hvornår kan jeg ikke..  ?osv.

I 9. kl. tilbydes ekstra indsats ift. IT og afgangsprøverne.