Stor succes med lektiehjælp til de ældste elever

Munkebo Skole har stor succes med en særlig skolestue til de ældste elever, som har det svært med fjern-undervisning. Amanda Nielsen yderst til højre er blandt de elever, der har haft gavn af tilbuddet. I to uger har 14-årige Amanda Nielsen og en håndfuld andre store elever mødt fysisk op på Munkebo Skole for at få hjælp til lektierne. Nu har skolen besluttet at fortsætte succesen.

Munkebo: Hun var ved at blive stresset af at sidde hjemme på værelset dag ud og dag ind. Plejeforældrene kunne ikke hjælpe med skolearbejdet, og når computeren drillede, var det svært at få hjælp fra læreren.

Det var derfor en kærkommen håndsrækning til 14-årige Amanda Nielsen og seks-syv andre elever fra 7. til 9. klassetrin, da Munkebo Skole for to uger siden åbnede en skolestue og inviterede eleverne ind til fysisk undervisning. Med stor afstand mellem elever og lærer og håndsprit på bordene.

- Det har været en stor hjælp. Ellers sad jeg jo hele tiden inde på værelset. Mine plejeforældre kunne ikke hjælpe, når jeg havde svært ved at logge på fjern-undervisningen, og det var umuligt at komme i kontakt med læreren, fordi mine klassekammerater snakkede hele tiden. Jeg var også træt af, at det hele skulle foregå på video, fortæller Amanda Nielsen, der går i 7. A.

Forstærker ensomheden

De problemer var hun langt fra alene med, og Munkebo Skole besluttede derfor, at række eleverne en hjælpende hånd, fortæller leder af udskolingen, Marlene Motzkus Andersen:

- Det er tænkt som et omsorgstilbud til de socialt sårbare elever. Vi kunne se, at nogen havde det svært med fjern-undervisningen. De kom ikke op til tiden om morgenen, de havde svært ved at logge på, og de havde måske ikke så meget støtte derhjemme. Derudover var der en ensomhed, som blev forstærket, fordi man sad isoleret hjemme på værelset, fortæller hun.

Flere har haft det svært med video-undervisningen:

- Hvis du står i kanten af en gruppe som ung, og du måske ikke har så mange venner i klassen, så kan det pludselig blive meget privat at koble video til hjemme på værelset og lade de andre kigge med. Hvad mon de tænker? Mon de snakker om dig bagefter?

I skolestuen kan elever fra 6.-9.klasse møde op og få vejledning af en lærer hver dag mellem klokken 11 og 13.

Fjern den dårlige samvittighed

Erfaringen fra de foregående to uger viser, at det er lykkedes at gribe de svageste elever i en svær tid.

- Vi ønskede først og fremmest at fjerne den dårlige samvittighed fra deres skuldre. Over alt det, de ikke har nået at lave, mens der har været fjern-undervisning. Men vi ønskede også at hjælpe dem ud af det faglige efterslæb, fortæller Marlene Motzkus Andersen.

De gode erfaringer har fået Munkebo Skole til at fastholde skolestuen, selv efter skolen genåbner for de resterende 190 ældste elever den 25. maj.

Amanda Nielsen glæder sig til, at skoledagene bliver mere normale igen:

- Jeg glæder mig til at se mine klassekammerater og mine venner igen.

Eleverne behøver dog ikke vente helt til 25. maj med at se hinanden igen. Ligesom de fleste andre skoler i Kerteminde Kommune inviterer Munkebo Skole de ældste til en række sociale aktiviteter i næste uge.

- Vi har ikke fået grønt lys for at tage dem ind i vores bygninger endnu, så det bliver på forskellige udendørs-lokaliteter i byen kombineret med information om, hvad der skal ske fra den 25. maj, fortæller Marlene Motzkus Andersen.

Fyens Stiftstidende 17.05.2020