Børnesyn og teoretisk grundlag

Skolens teoretiske grundlag

På Munkebo Skole arbejder vi med afsæt i systematisk tænkning. Det betyder, at vi ser alle sociale relationer som systemer. Familien, klassen, årgangen m.fl. er alle eksempler på systemer. I systemer påvirker alle aktører hinanden og dermed også systemet. I skolekontekst betyder det, at alt, hvad en elev gør, påvirker de andre elever og klassen, og omvendt.

At vi er en "systemisk tænkende" skole kan naturligvis ses på vores praksis. Vi har en grundlæggende tro på, at alle elever påvirker og påvirkes af systemet. Dvs. når en elev reagerer med dårlig adfærd, kan det være en reaktion på, at man ikke er en del af fællesskabet og/eller er i mistrivsel.

Når vi sætter tiltag i gang for at håndtere udfordringen, ser vi på hele systemet, og ikke kun på det enkelte barn. Vi søger efter relationer og sammenhænge, som fastholder eleven i sin rolle/adfærd. Observationer er et af de redskaber, vi hyppigt benytter i vores bestræbelse efter at give alle elever den bedst mulig skolegang. Vi lægger stor vægt på relationer og kommunikation. Derfor afholder alle klasser ugentlige klassemøder, som har fokus på relationer, trivsel og fællesskab. Formålet er, at styrke elevernes evne til at reflektere, lytte og vise empati for hinanden.

Vi vil gerne have vores elever til at opleve verden som multivers. Det betyder, at vi hver især konstruerer vores virkelighed. Derfor øver vores elever sig i, at se problemstillinger fra andres perspektiver for at forstå deres handlinger. Det forbereder vores elever til et samfund med mangfoldighed, tolerance og samarbejde med andre.